Analiza zawartości mediów jest metodą powszechnie używaną przez badaczy medialnych ekosystemów. Z powodzeniem można ją również zastosować w badaniach mediów społecznościowych, przy czym trzeba wziąć pod uwagę kilka dodatkowych aspektów wynikających ze specyfiki i dynamicznej natury platform.
>>>
Celem tego skryptu nie jest jednak szczegółowe opisywanie procedur badawczych
związanych z analizą zawartości ani jej historii jako metody. Zostały one już dobrze
opracowane w literaturze metodologicznej. Opracowanie to ma na celu przede wszystkim
zwrócenie uwagi na ważne kwestie związane z zastosowaniem tej metody w badaniach
mediów społecznościowych. Serwisy społecznościowe charakteryzuje płynna natura, trudno
zatem np. o jednoznaczne określenie umiejscowienia wpisu w strukturze serwisu, gdy
struktura ta jest strumieniem, w którym rozkładem treści steruje algorytm. Co więcej,
możliwość edycji, usuwania czy ukrywania treści w trakcie ich archiwizacji może być
również dużym wyzwaniem dla badaczy, podobnie jak ogromne ilości danych i wybór
najlepszej metody doboru próby. Zautomatyzowane narzędzia i programy do selekcji treści
nie zawsze bowiem są metodologicznie uzasadnionym rozwiązaniem. To tylko wybrane
problemy, które stawiają przed medioznawcami liczne pytania o to, jak zaprojektować analizę
zawartości serwisów społecznościowych lub konkretnych profili.
Czytaj: