Przejdź do głównej treści

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Metodologia mieszana

Metodologia mieszana

W wypadku serwisów społecznościowych wykorzystanie jednej metody nie zawsze pozwoli na rozwiązanie problemu badawczego. Innym razem pozwoli scharakteryzować tylko niewielki wycinek zjawiska. Z uwagi na to, badacze coraz częściej łączą metody badawcze i perspektywy teoretyczne. Jak to się robi w praktyce?

>>>

Zastosowanie metod mieszanych pozwala na lepsze zrozumienie opisywanych zjawisk
oraz odnalezienie odpowiedzi na te pytania oraz problemy badawcze, które nie zostałyby
rozwiązane przy użyciu tylko jednej metody. Badania mieszane będą w szczególności
zasadne, gdy poza skalą zjawiska zależy nam na zbadaniu i opisaniu motywacji
użytkowników. Dobór poszczególnych metod nie może być jednak przypadkowy!
Czytaj:
Pliki do pobrania
pdf
Interdyscyplinarne podejście do badania fenomenów cyberkultury w mediach społecznościowych (0,79 MB)

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Wywiady

Wywiady

Czat czy Skype? Z kamerą czy bez? Kolejny skrypt to analiza różnych narzędzi online służących przeprowadzaniu wywiadów i zestaw wskazówek, jak przygotować się do rozmowy w zależności od rodzaju wywiadu i wybranego komunikatora.

>>>

Jedną z popularniejszych metod badań jakościowych są wywiady. Mają one szczególne
znaczenie w wypadku badań mediów społecznościowych, gdyż pozwalają na głębszy wgląd
w opisywane fenomeny oraz lepsze zrozumienie motywacji użytkowników. Stąd też
w literaturze przedmiotu często pojawia się postulat łączenia metod i uzupełniania analiz
teoretycznych właśnie o wywiady. Warto zatem poznać możliwości, jakie oferują nam
komunikatory internetowe.
Czytaj:
 
Pliki do pobrania
pdf
Wywiady prowadzone za pośrednictwem komunikatorów społecznościowych (1 MB)

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Analiza zawartości

Analiza zawartości

Analiza zawartości mediów jest metodą powszechnie używaną przez badaczy medialnych ekosystemów. Z powodzeniem można ją również zastosować w badaniach mediów społecznościowych, przy czym trzeba wziąć pod uwagę kilka dodatkowych aspektów wynikających ze specyfiki i dynamicznej natury platform.

>>>

Celem tego skryptu nie jest jednak szczegółowe opisywanie procedur badawczych
związanych z analizą zawartości ani jej historii jako metody. Zostały one już dobrze
opracowane w literaturze metodologicznej. Opracowanie to ma na celu przede wszystkim
zwrócenie uwagi na ważne kwestie związane z zastosowaniem tej metody w badaniach
mediów społecznościowych. Serwisy społecznościowe charakteryzuje płynna natura, trudno

zatem np. o jednoznaczne określenie umiejscowienia wpisu w strukturze serwisu, gdy
struktura ta jest strumieniem, w którym rozkładem treści steruje algorytm. Co więcej,
możliwość edycji, usuwania czy ukrywania treści w trakcie ich archiwizacji może być
również dużym wyzwaniem dla badaczy, podobnie jak ogromne ilości danych i wybór
najlepszej metody doboru próby. Zautomatyzowane narzędzia i programy do selekcji treści
nie zawsze bowiem są metodologicznie uzasadnionym rozwiązaniem. To tylko wybrane
problemy, które stawiają przed medioznawcami liczne pytania o to, jak zaprojektować analizę
zawartości serwisów społecznościowych lub konkretnych profili.
Czytaj:
 

Pliki do pobrania
pdf
Analiza zawartości profili społecznościowych (0,74 MB)

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Netnografia

Netnografia

Boty, trolling i fake newsy to tylko niektóre z wyzwań, przed którymi stanie współczesny netnograf i których znaczenie dawno już przestało być marginalne. Kolejny skrypt, to próba odpowiedzi na pytanie, jak sobie radzić w nowymi zjawiskami cyfrowymi podczas etnograficznych badań online.

>>>

Netnografia jest metodą skupioną na kulturze i praktykach kulturowych wybranych
społeczności online. Jest to jedna z trudniejszych metod wymagająca od badacza starannego
przygotowania. Serwisy społecznościowe nie są łatwym polem badawczym. Na co trzeba
zwrócić szczególną uwagę?
Czytaj:
Pliki do pobrania
pdf
Netnografia mediów społecznościowych (1,1 MB)

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Metodologia mieszana

Metodologia mieszana

W wypadku serwisów społecznościowych wykorzystanie jednej metody nie zawsze pozwoli na rozwiązanie problemu badawczego. Innym razem pozwoli scharakteryzować tylko niewielki wycinek zjawiska. Z uwagi na to, badacze coraz częściej łączą metody badawcze i perspektywy teoretyczne. Jak to się robi w praktyce?

>>>

Zastosowanie metod mieszanych pozwala na lepsze zrozumienie opisywanych zjawisk
oraz odnalezienie odpowiedzi na te pytania oraz problemy badawcze, które nie zostałyby
rozwiązane przy użyciu tylko jednej metody. Badania mieszane będą w szczególności
zasadne, gdy poza skalą zjawiska zależy nam na zbadaniu i opisaniu motywacji
użytkowników. Dobór poszczególnych metod nie może być jednak przypadkowy!
Czytaj:
Pliki do pobrania
pdf
Interdyscyplinarne podejście do badania fenomenów cyberkultury w mediach społecznościowych (0,79 MB)